13 May 2015

Bayar Harga

Tengah aku makan tgh malam dengan Diana dekat kafe, kitorg nampak farid baru abis latihan teater dia.

Haziq: Farid! Sini2!


Diana: alololo, apsal bengang je muka aku tgk ni?


Farid: mana tak bengang, latihan mula lewat lepastu abis pon lewat. Bengang laa aku.


Haziq: owwhhh... Ahahaha, aku paham perasaan kau tu.


Diana: yang diorang pergi abiskan lewat tu kenapa?


Haziq: alaa, biasa laa dian. Dalam latihan pon ada cotcet cotcet jugak.


Farid: aku paling tak boleh betul dengan orang yg tak tepati janji ni. Hampir setiap hari, waktu nak abis latihan akan cakap, "esok latohan start pukul 10 pagi, tepati masa", "esok latihan pukul 8.00pm, dah start olah tubuh". Bila sampai esok nya, aku seorang jee yang ada.


Diana: alaa, janji melayu. Macam tak biasa...


Farid: masalahnya siapa yang mulakan pasal janji melayu ni? Apa dia janji melayu ni? Janji untuk datang lewat? Tak rasa malu namakan janji melayu macam ni?


Haziq: well, aku tak pernah buat janji melayu. And kalau aku kena berhadapan dengan orang2 macam tu, aku teros blah je. Sia2 aku beli jam mahal kalau aku tak hargai masa.


Farid: masalahnya ini persembahan berbayar nanti, haziq. Bukannya yang korang datang tengok free.


Haziq: so what?!! Bagi aku mudah jee, kalau diorang perlukan kita, diorang akan cari kita. Kalau diorang layan kau macam ni, buat apa kau nak ikut jee kehendak diorang. Lambat laun kau jugak yang bengang.


Diana: tapi diorang pon ada hal lain jugak. Kita pon patut paham.


Haziq: farid, siapa yang datang lambat?


Farid: jangan kata pelakon, director pon datang lambat.


Haziq: see Diana? Diorang, budak teater tu yang nak Farid berlakon. Kalau diorang layan 
Farid macam ni, datang lambat balik tgh malam, apa salah kalau Farid buat kepala dia untuk keluar daripada latihan? Bukan laa keluar terus daripada pementasan, tapi keluar daripada latihan. Lagipon aku pernah tengok Farid punya latihan, dia punya lakonan lagi baik daripada yang lain tu. Tapi Farid, aku tak paksa kau buat macam tu. Kau pun bukan jenis orang yang macam tu kan. Aku cakap macam ni based on aku punya experience sendiri.


Farid: kau selalu buat macam tu ke?

Haziq: not really always, but yeah... Bergantung pada keadaan. Pernah sekali tu aku nak batalkan perjumpaan dengan alumni, sbb diorang lambat gila. Tapi sebab kawan2 asyik suruh bersabar je, aku pon setia je laa menunggu macam orang bodoh.


Diana: kau ni, strict sangat laa Haziq.


Haziq: Dian, it's not about strict or not. Bagi aku, if you want something, you pay for it. Diorang demand kau, kau kena demand jugak. That's how my dad tought me.


Farid: hmm... Ehh, ok laa. Aku nak balik bilik dulu. Penat sangat latihan tadi. 
Assalamualaikum.


Diana: ok Farid. Berehat elok2. Sweet dream. Waalaikumussalam.

Haziq: waalaikumussalam.




***sambung lain citer

No comments:

Post a Comment