13 May 2015

STRESS

Waktu aku, Adam dengan Farid duduk melepak minum petang dekat kafe, Farid bukak cerita tentang teater dia sekali lagi.

Farid: aku tension betul dengan pengarah teater aku.

Haziq: dah kenapa lagi dengan kau ni? Tak habis2 lagi ke?

Farid: tak ada laa. bila dah tak suka dengan orang, jumpa jee stress. Lepas tu stress tu terbawak-bawak laa ke mana-mana.

Adam: kawal laa sikit stress tu. Nak final ni kan, assignment pon banyak tak siap lagi ni. Nak pikir ke kau punya teater jee memang tak jadi kerja.

Haziq: ha’ah. Tua muka kau nanti baru tau. Muka kau tu dah laa matang, berkerut muka dah nampak macam orang tua.

Farid: dah tak tau dah nak kawal macam mana stress aku ni. Solat, doa, baca al-Quran... semua dah buat dah.

Adam: haa, apa kata kau dengar lagu. Aku kalau stress aku dengar lagu.

Farid: aahhh!! Khayalan belaka dengar lagu tu. Syaitan lagi masuk ada.

Adam: alah kau... cakap bukan main. Dah tu kau kenapa kau solat doa bagai pon tak hilang2 stress kau. Nampak sangat kau tak ikhlas nak mintak pertolongan ALLAH tu.

Haziq: hishh, ada pulak kau cakap macam tu Dam. Mujur laa kita ada kawan yang mampu bawak kita ke arah kebaikan ni haa.

Adam: tak ada laa. Nak dengar dia punya stress pasal teater pon dah menyakitkan hati. Orang nak tolong dia hilangkan stress je.

Haziq: iya laa. Aku tahu tu. Tapi tak baik laa cakap dia tak ikhlas mintak pertolongan ALLAH.

Farid: kan Haziq kan? Buat dosa je tau kau ni.

Adam: yelaa2. Aku jugak yang salah. Haa, kalau kau tak nak dengar lagu sangat kau pergi makan. Ada jee orang yang lagi stress lagi dia makan. Aku pon kadang2 makan banyak bila stress.

Haziq: dan aku bukan orang macam tu.

Farid: kenapa pulak Haziq?

Haziq: sebab family aku semua nya badan besar dah. Dan aku laa yang mempunyai badan paling kurus, walaupun besar macam ni. Abang2 aku semuanya makin gemuk bila masuk U sebab diorang makan banyak bila stress. So aku taknak benda tu berlaku kat aku walaupun aku dah cukup besar dah.

Farid: dah Haziq, kau buat apa kalau kau stress??

Haziq: depends. Kalau aku ada aku punya laptop atau tab, aku akan tengok anime. Tapi kalau aku tak ada mood nak tengok anime aku akan dengar lagu. Tapi yang paling berkesan aku buat, aku tidur.

Adam: tidur? Boleh ke tidur kalau kau stress?

Haziq: boleh jee. Tapi paksa sikit laa. Memang awal2 kita akan pikir pasal masalah kita aje, tapi kalau lelap jee mata tu lama2 terlena jugak.

Farid: tidur ekk? Macam bagus jee idea kau tu.

Haziq: well, hidup ni kan kena seimbang. Bagus dah kau solat, baca al-Quran semua tu. Itu baru rohani. Walaupon orang kata kalau hati kita, rohani kita tenang nanti semua insya-ALLAH akan okay. Tapi tak semua orang berjaya. Ada orang kena jugak buat benda yang dia minat baru hilang stress.

Adam: hmm, kau buatkan aku teringat yang exercise pon boleh bantu hilangkan stress. Biasanya kalau aku stress, aku dengar lagu sambil exercise laa.

Haziq: laa, selama ni yang tiba2 kau keluar bilik pergi jogging tu sebab kau stress ke?

Adam: ehh? Aku tak pernah bagitau ehh?

Haziq: tak...

Farid: ahahah, apa laa kau ni Haziq. Duduk sebilik dengan roommate pon tak tau.

Haziq: ok laa tak tau janji kitorang rapat and tak stress duduk sebilik. Yang kau tu, duduk melepak dengan kitorg. Kesian roommate kau duduk sorang. Stress pulak dia ada rommate macam kau ni, tak reti nak duduk dengan roommate sendiri.

Farid: ahh!! Ahahah!! Biarlah. Dah2, jom balik. Kata nak pergi stadium lepas ni.

Adam: hehh, pandai nak alih topik. Hah, jom lah.

Aku, Adam dan Farid pon balik bilik untuk tukar baju nak bersukan...




*** sambung lain citer...

No comments:

Post a Comment