13 May 2015

Pelbagaikanlah

Aku teman Farid study dekat kafe. Tiba-tiba Adam datang, campakkan beg dekat kerusi dengan muka bengang.

Farid: Astaghfirullah... dah kenapa dengan kau ni Dam? Dah gila?

Haziq: Ni mesti tak boleh jawab exam tadi ni.

Adam: Memang, susah gila kot. Bengang betul aku, rasa macam sia-sia jee aku study.

Farid: Jangan laa cakap macam tu. At least ada jugak soalan yang kau boleh jawab sebab kau study kan?

Adam: Memang laa ada. Tapi...

Farid: Tapi kau kena belajar bersyukur sebab ada jugak markah untuk diberi kat kau... dan kau kena doa supaya walaupun kau rasa soalan tu susah, tapi sebab kau dah usaha nak jawab, kau doa laa supaya dapat markah.

Haziq: haa, dengar cakap ustaz Farid kita ni. Kau ni... rilek laa sikit.

Adam: Nak rilek kejadah kau. 40% markah carry mark untuk mid-sem ni. Kau nak aku rilek?

Haziq: Ok2. Aku nak tanya sikit. Kau study macam mana sebenarnya?

Adam: Macam biasa laa. Buat latihan yang lecturer bagi, buat latihan dalam buku yang ada.

Haziq: Kau pernah cuba cara lain? Kau belajar sendiri je kan selama ni dalam bilik?

Adam: Ha’ah. Aku belajar sendiri je laa dalam bilik. Aku tak minat belajar ramai2 ni.

Farid: Laa, patut laa pon. Tak tepu ke otak kau belajar macam tu?

Adam: Tak. Dah biasa dari sekolah macam tu.

Haziq: Sesekali cuba ubah cara kau tu. Asyik belajar dalam bilik jee, mana nak dapat oksigen.

Adam: Alaa, cakap macam aku seorang. Kau pon sama jee belajar dalam bilik jugak.

Haziq: Ni tak nampak aku teman Farid belajar ni? Walaupun fakulti berbeza pon, at least bile dia bercerita pasal subjek dia, takde laa aku rasa otak aku terbeban sangat nak terima apa yang aku tengah belajar ni.

Farid: SAAAYANG Haziq! Ahaha, tiba-tiba pulak. Anyway, aku pon dah biasa dengan cara bercerita apa yang aku belajar dekat orang lain Dam. Tapi, dulu waktu sekolah aku cerita dengan budak sama kursus dengan aku. Sekarang aku boleh cerita dengan budak lain2 kursus. Jadi, pemikiran diorang berbeza dan soalan diorang pon beza. Macam Haziq kan jenis nak tau, jadi aku boleh cerita banyak sikit. Senang aku nak hafal.

Haziq: ha’ah. Macam aku, aku ada gang aku dekat kajai. Kalau aku rasa susah subjek tu, aku belajar dengan diorang dekat kajai. Kau nampak je aku banyak study kat bilik, tapi bila duduk dengan gang aku, aku study jugak sebenarnya. Tak semestinya borak jee.                                                                                                                                     
Adam: so kau nak aku buat apa sekarang ni?

Haziq: sekarang ni kau kena cari cara lain nak study untuk subjek2 yang lain. Jangan laa setiap subjek kau belajar sorang2 dekat bilik. Mungkin ada subjek yang berat dan memang perlu discuss dengan kawan2. At least boleh jugak kau bertanya kalau kau tak tau apa2.

Farid: lagipon Dam, otak kita ni pon mudah bosan macam perasaan kita. Cuba aku bagitau kau lawak yang sama setiap hari, mesti kau akan kurang rasa nak gelak setiap hari sebab lawak yang sama jee kan?

Adam: tak tau, mungkin kot.

Farid: tak ada mungkin punya, kau memang akan kurang gelak. Kalau kau gelak pon, gelak fake sebab nak sedapkan hati aku. Macam tu jugak otak. Bila banyak belajar, cara yang sama pulak tu, dia pon akan bosan.

Adam: hmm, yelaa2. Tengok laa macam mana nanti. Ok lah, aku nak balik ni.

Farid: haa, nak balik study ke apa?

Adam: iyaa laa.

Farid: takde2! Duduk sini dengar aku bercerita pasal syariah ni.

Adam: kejadahnya aku nak dengar pasal syariah? Bukannya aku nak ambik periksa syariah.

Haziq: ahahah, jangan laa paksa dia Farid. Dia tak biasa lagi cara macam kau ni. Tapi Dam, kalau stress belajar kat bilik tu datang laa dekat kitorang.

Adam: haa, yelaa2. Nanti aku  datang laa. Aku nak balik dulu.

Haziq: Ok!

Farid: Assalamualaikum.

Adam: Waalaikumussalam.




***sambung lain citer...


No comments:

Post a Comment