13 May 2015

Takut?

Aku dengan Adam tengah melepak dekat kafe sampai laa aku nampak Diana berjalan perlahan dekat belakang Adam. Dia suruh aku senyap dan buat tak tau. Tiba-tiba dua keluarkan sesuatu dari poket dia dan jatuhkan ke depan Adam.

Adam: Mak kau!!! B***!! S**l!!

Adam berlari sekuat hati dari meja dan bila dia toleh dan nampak muka Diana...

Adam: Dian!!! Kau memang tak guna kan!

Diana: ahahahha!!! Penakut!!!

Haziq: ahahah!!! Apa laa kau ni Adam. Bukan main lari laju tu. Apa ni? Laa, patung labah-labah je..

Adam: Haziq, kau alihkan benda tu.

Diana: Haziq, jangan! Biar situ. Aku nak tengok dia berani tak datang sini.

Adam: bengong laa Dian. Tak baik tau. Ramai orang ni, jangan laa buat malu aku.

Haziq: haishh, korang berdua ni... dah2, nah aku simpan. Dah, tak payah nak takut sangat.

Adam duduk kembali ke tempat duduk dia. Dian beri isyarat mata dan aku terus keluarkan patung labah-labah tu ke depan muka Adam. Adam terkejut dan nak lari kebelakang, tapi memandangkan kerusi melekat dekat lantai, dia terjatuh ke bawah. Aku dengan Diana tergelak besar lagi.

Adam: B*** laa Haziq. Siap laa kau dalam bilik nanti.

Haziq: Ahahaha!!! Sorry sorry. Dian suruh, aku buat jee.

Diana: eh? Aku tak cakap apa2 pon. Suka hati jee kata aku yang suruh.

Adam: dah laa. Sama jee korang dua ni. Nak balik laa.

Adam buat2 merajuk dengan ambik handphone dia atas meja dan nak pergi dari meja kitorang, tapi Dian sempat tarik baju Adam.

Diana: alaa Adam. Jangan laa merajuk. Aku gurau jee. Meh sini bucuk2.

Adam: *kembali ke tempat duduk* aku tak busuk, aku wangi. Nasib baik laa aku ni pemaaf. Kalau tak memang aku tak kawan dengan kau dah Dian.

Haziq: eleh, pemaaf sangat kan. Buat2 merajuk, pemaaf apa namanya.

Diana: tau Adam ni. Ehh Adam, kenapa kau takut serangga ehh? Body solid dah, tapi takut serangga.

Adam: nak buat macam mana. Dah takut.

Diana: ya laa, mesti ada sebab dia. Takkan lahir2 teros takut.

Adam: dekat Singapor, jarang kau nak jumpa serangga. Nak kalau apartment ko memang bersih gila. Suatu hari tu, ayah aku pasang national geography. Dia citer pasal serangga2 ni, zoom bukan main dekat sampai nampak bulu2 diorang. Lepas tu, kat sekolah aku dulu ada jugak eksperimen yang bedah lipas tak silap aku. Ada kumpulan yang lipas dia terbang. Terus kelam kabut kelas kitorang. Aku pulak time tu dah teringat bulu2 tu, terus fobia laa.

Haziq: owhh, sebab tu kee. Alaa, dulu aku pon takut jugak dengan lipas ni. Tapi sekarang boleh tahan lagi laa kot.

Adam: engkau dengan lipas jee. Aku boleh kira dengan semua serangga. Kecuali macam semut tu, tak ada laa aku nak takut.

Haziq: ya laa, at least aku faham laa jugak perasaan kau. And aku ada ramai kawan yang penakut dengan serangga, pemain ragbi lagi.

Diana: pemain ragbi? Biar betul?

Haziq: iya dian. Dari yang badan kecik macam kau sampai badan besar, harap je main ragbi tapi takut dengan serangga.

Diana: apa yang buatkan orang jadi fobia ekk? Kan ada macam2, fobia dalam dunia ni.

Haziq: fobia dengan penakut ni berbeza. Macam Adam ni kategori pengecut. Ahahha, tak ada laa. Penakut je baru. Belum sampai fobia.

Diana: Haziq, kau ada takut dengan apa2?

Haziq: hmm, ada. Tapi aku punya tak sampai tahap takut lagi. Aku Cuma gementar dengan orang yang cacat, takde tangan atau kaki contohnya. Sebab bila aku tengok diorang, aku ada perasaan yang aku akan kehilangan anggota badan aku jugak. Satu lagi, aku agak takut berada dalam keadaan yang agak rendah. I mean, dari segi kedudukan. Sebab aku suka buat keputusan, so bila aku dalam position yang rendah dan Cuma kena ikut arahan saje, aku jadi tak sedap hati.

Adam: hehh, wujud jugak orang macam kau ni. Suruh jadi ketua untuk kelab taknak.

Haziq: aku tak suka jadi ketua. Tapi aku suka buat banyak kerja. Bila orang tahu kebolehan aku dalam satu2 perkara, diorang akan benarkan aku buat keputusan sendiri.

Adam: haa Dian, yang kau tanya orang, kau tak ada apa yang kau takut.

Diana: ada... aku takut duduk dalam gelap.

Adam: hehh, mesti takut hantu ni.

Diana: isyy, mana ada!

Adam: kau dah tau kisah pasal belakang blok kau tu? Yang tiga tahun lepas...

Diana: Adam!!! Ok dah, aku nak balik bilik. Ok bye!

Adam: haa, tadi takutkan orang bukan main berani. Dia lagi penakut dari aku...

Haziq: bye Dian!

Diana pergi meninggalkan kitorang berdua semula.




***sambung citer lain...

No comments:

Post a Comment