25 April 2015

Imaginasi

Adam: haa, kenapa pulak dengan cerita teater kau ni?

Haziq: well, aku tak tau nak mula dari mana.

Adam: haa, cerita dari mula jee. Kau kan biasa cerita penoh kalau bercakap ni.

Haziq: amboi...ni perli ke apa ni? Ahahah, ok. Ok . haritu kan aku Cuma ada kelas teater je. Lepas tu sebab budak teater rimba ada sekali, diorang ada laa buat casting bodoh2 nak tengok siapa yang boleh pegang watak.

Adam: casting pon ada yang bodoh2 ke?

Haziq: tak ada laa. Yang tu Cuma nak tengok personaliti yang kitorang bawakkan untuk watak tu boleh menjadi atau tak. Jadi nak jadikan ceritanya seorang alumni ni dia kata laa yang watak hero ni dia nak casting seorang pelajar ni jee. Tapi budak lain kalau nak try pon boleh laa.

Adam: so kau rasa tak puas hati dengan apa yang dia cakap tu?

Haziq: ehh tak. Bukan aku tak puas hati dengan apa dia cakap tu. Cuma aku pelik apa yang alumni ni nampak dekat budak ni. I mean, memang watak utama ni orang kampung. Dan budak ni pon ada gaya orang kampung. Tapi masalahnya cara budak ni bawakkan watak tu, tak sampai langsung. Dari watak berborak biasa, romantik apatah lagi nak gaduh.

Adam: amboi. Cakap macam dah pro jee. Kau dapat watak apa?

Haziq: tak ada lah nak kata aku pro. Aku dapat watak budak yang ada masalah otak. Kalau ikutkan, watak aku lagi susah walaupun watak sampingan. Tapi at least imaginasi, fantasi aku tinggi untuk olah intonasi suara aku. Yang kawan dapat watak utama ni, intonasi dia... hmm, entah laa. Plain ajee....

Adam: ohh, cakap pasal intonasi lagi laa ni?

Haziq: kalau cakap tentang teater, intonasi tu macam mana pon memang penting. Lain intonasi lain pulak maksud dia.

Adam: habis tu, apa masalah dengan budak ni?

Haziq: macam aku cakap tadi laa, fantasi dia kurang. Well, kitorang semua beginner. Bila alumni tunjuk contoh pon, kitorang semua macam terkejut, macam tak sangka boleh buat watak tu macam tu. Tapi yang dapat watak utama ni, susah betul nak latih dia.

Adam: alaa, nanti dah berlatih banyak kali ok laa tu. Sekarang masih sama atau takde peningkatan jugak?

Haziq: hmm, sekarang ni nampak laa ada peningkatan sikit dari waktu kitorang casting bodoh2 hari tu. Sebab sekarang pon dia dah dipilih jadi watak utama.

Adam: haa, ok laa tu. Nampak dah effort dia dah buahkan hasil. Takkan tak puas hati lagi?

Haziq: itu baru cerita dia. Yang heroin pon sama. Sampai babak romantik jee, alahai... macam cakap dengan member.

Adam: alaa, diorang tak pernah bercinta sesama diorang. Cuba kalau diorang bercinta, mesti jadi.

Haziq: sebab tu laa aku kata yang fantasi diorang tu kurang. Berapa banyak cerita melayu yang pernah tayang babak romantik, takkan tak boleh nak bayangkan? Sekali pun kau tak rasa watak dalam tu, kau mesti boleh bayangkan intonasi yang kita guna bila nak sweet2 dengan awek kan?

Adam: diorang tak pernah tengok cerita melayu?

Haziq: kejadah apa tak pernah tengok cerita melayu. Even cerita inggeris tu lagu sweet apa daripada cerita melayu. Cerita melayu ni babak dia babak malu2 nak jumpa jee.

Adam: takpe2. Korang berlatih jee, nanti sampai masa persembahan nanti aku tengok ehh. Kemudian aku komen. Kena bayar tak?

Haziq: mesti laa. Rm5.

Adam: amboi... baik aku tengok telefilem kat tv2, percuma jugak.

Haziq: alaa, dah tu nama pon nak kutip dana. Kena laa kenakan bayaran.

Adam: haa, ye laa. Yelaa. Dah, dah masuk zohor ni. Jom solat.

Haziq: jom.





***sambung lain citer...

No comments:

Post a Comment