08 April 2015

Gaya Baru

Aku tgh buat kerja di hadapan laptop dekatbkafe sampai lah satu suara sergah aku dari belakang

Farid: WARGHH!!!

Haziq: ngek laa kau ni. Tak nampak ke aku tgh buat kerja ni?

Farid: alololo, jangan laa marah. Aku tgk dari belakang rambut ko cantik sangat, sampai buatkan aku rasa nak tegur.

Haziq: hahh? Kenapa? Teruk sangat ke rambut aku kat belakang?

Farid: takde laa. Lurus semacam jee aku tgk. Ahahah...

Haziq: isyy kau ni. Ingatkan apa laa tadi.

Farid: Haziq, kau tak teringin nak botak ke? Tak rimas ke rambut panjang?

Haziq: aku pernah laa botak. Sekali jee.

Farid: mana? Ada gambar? Nak tengok.

Haziq: hishh kau ni. Time kat kafe laa kau nak tgk. Jap, aku cari dalam laptop ni... Hmm... Haa, ni dia.

Farid: pfftt... Bwaahahhah!!!!! Kelakar gile kau botak!!! Dah laa tangkap gambar macam tu lagi.

Haziq: bengong laa kau ni! Ketawa laa slow sikit! Orang pandang tu, buat malu aku jee.

Farid: tapi sumpah kelakar kot! Tak sangka aku akan tgk orang macam kau botak. Nasib baik laa kau tak masuk U macam UPNM ke.. Atau masuk palapes ke... Kalau tak mesti untung dah aku dapat kawan macam kau, ahahhaah....

Haziq: tak ada makna. Tapi aku pernah je dapat tawaran temuduga ke UPNM, tapi gagal. Ya laa, dah peraturan dia pon kalau boleh taknak laa orang yg rabun kuat macam aku. And aku pon tak suka PERATURAN rambut pendek tu. So aku agak bersyukur jugak laa bila aku gagal temuduga haritu.

Farid: seriously?!! Aku tak sangka orang macam kau pon boleh apply UPNM.

Haziq: tbh, aku tak ingat pon aku apply sana. Tapi dah dapat temuduga, aku pergi jee laa.

Farid: laa, yeke? Tapi kan haziq, kau tak serabut ke rambut panjang? Nak kena jaga bagai. Then dengan cuaca panas lagi.

Haziq: tak laa. Mungkin sebab dari kecik aku didedahkan dgn stail rambut panjang yg memang stailo gila, so aku pon tertarik sangat dengan rambut macam tu. Kau ingat tak, kecik2 dulu kan ada citer kamen rider jepun and pelakon2 dia semuanya rambut panjang. Walaupon skang ni aku masih tak dapat gayakan sepenuhnya, but still aku cuba sikit2.

Farid: dah tu waktu kecik dulu kau rambut panjang jugak waktu sekolah?

Haziq: ha'ah. Tapi aku bijak sikit. Aku buat gaya rambut ombak kecik2 dulu, so takde orang perasan rambut aku panjang. Sekarang ni rasa menyesal pulak buat rambut macam tu waktu kecik sebab sekarang ni kalau tak rebonding, rambut aku mudah2 terbentuk macam gaya ombak tu. Anyway, teringat pulak satu citer kelakar waktu aku sekolah rendah dulu.

Farid: cerita? Cerita apa? Ceritalah...

Haziq: benda ni berlaku waktu hujung tahun kita darjah enam. Ada seorang budak nakal ni, dia tunjuk kat aku yang rambut dia lebih daripada kening kononnya nak kata yg dia boleh lawan pengawas. Aku pengawas dulu. Aku ketawa je kat dia then kemudian aku tarik rambut aku yang panjang dia sampai hidung. Terus dia terkejut and kata aku dah langgar peraturan sekolah. Aku kata dah hujung tahun dah pon. And rambut aku sentiasa kemas. Tak macam dia, berserabai. Dia bengang jee.

Farid: hehe, jahat jugak kau dulu ekk?? Yang gambar kau botak tu kenapa? Peraturan sekolah ke?

Haziq: ehh tak laa. Tu kawan aku mintak aku botak. Time tu dah form 5 dah pon. Kan aku cakap, yg aku memang suka rambut panjang dari kecik. So sejak form 2 kawan2 aku suroh aku botak, walaupon sekali. Waktu form 4, geng2 aku ada buat pakatan botak. Walaupon tak semua join, tapi diorang paksa aku botak. So aku kata laa, aku akan botak time form five.

Farid: kenapa mesti form 5? Dah alang2 diorang buat pakatan tu, join laa sekali.

Haziq: kau tak tau. Aku ni, memerlukan semangat yang mendalam nak botakkan kepala. And aku tak bersedia lagi form 4 tu, so aku janji laa nak buat form 5.

Farid: lepas kau botak tu, diorang kata apa?

Haziq: sebelom tu, ada cerita lagi kelakar time aku nak potong botak. Dulu aku selalu pergi dekat salon auntie yg dekat dengan rumah aku. Dari kecik aku dengan family aku pergi salon dia. Tapi time aku nak potong botak, tiga kali dia tanya aku, "betul ke awak nak potong botak?". Mula2 dia tanya, aku jawab ya jee. By the time dia nak potong, aku mula ragu2 tapi aku jawab ya jugak. Bila dia dah potong separuh, dia tanya lagi betul ke aku nak potong botak. Waktu tu aku macam nak mengalah jee rasa. Tapi aku kuatkan hati jugak kata nak potong botak. Hujung tahun form 4 waktu tu.

Farid: ya laa. Potong kat salon, tapi potong botak. Memang laa dia tanya.

Haziq: ehh tak. Sebelom ni mana pernah potong botak. And bila masuk sekolah menengah aku selalu mintak simpan panjang. Sebab tu dia pelik.

Farid: ohh... Lepas masuk sekolah, kawan kau kata apa?

Haziq: aku masuk sekolah diorang terkejut laa. Berapa minggu diorang duduk gelak jee dekat aku time aku botak. Even cikgu2 pon terkejut. Tapi paling aku tak boleh tahan bila cikgu disiplin nak buat peraturan siapa2 yang tak ikut peraturan sedia ada nak2 dari segi kekemasan pakaian, cikgu nak botakkan kepala pelajar2 tu. Betapa pengaruhnya aku sampai bila aku botak cikgu pon terpikir nak buat peraturan baru. Ahahahha!!!

Farid: hehh, pengaruh laa sangat. Itu perli namanya.

Haziq: tak kesah laa perli pon. At least cikgu pon kenal aku sebab rambut aku, abis cerita.

Farid: dah abis cerita, aku pon nak balik bilik nak mandi. Panas rasa dari tadi ni.

Haziq: hah, baguslah tu. Aku pon nak sambung buat kerja aku. Kacau jee kau ni, aku nak buat kerja pon tak senang.

Farid: ok laa, ok laa. Aku nak pergi laa ni. Assalamualaikum.

Haziq: waalaikumussalam.

Aku pon sambung buat kerja aku setelah Farid pergi.



***Sambung lain citer...

No comments:

Post a Comment